07 oktober 2007

Buitenaards


Science fiction


Uit het ei


Zeldzaam


Gisteravond op verjaardag een foto van een paddestoel op een mobiele telefoon gezien. Wie weet wat voor paddestoel dit is? In het paddestoelen boek werd hij niet vermeld dus .....
In het septembernummer van Grasduinen had ik een artikel gelezen over de Inktviszwam. De foto op de mobiele leek hier erg op. Natuurlijk was ik nieuwsgierig naar de vindplaats van de paddestoel. Maar ik kreeg dit niet te horen. Ik mocht de volgende dag wel weer komen en dan werd ik naar de plek gebracht. En dat was vanmiddag.
Het was mooi weer en na een klein wandeltochtje kwamen we op de plek aan. Rode tentakels die op verschillende plekken (uit bollen) uit de grond kwamen.
Het is dus de inktviszwam (Clathrus archeri, ook bekend als o.a. Anthurus archeri) Het is een soort schimmel met een merkwaardig gevormd vruchtlichaam (of paddenstoel) waarvan de vorm doet denken aan een inktvis.

1 opmerking:

Carina zei

Wat apart zeg, ik ben zelf gek op het fotograferen van paddestoelen, maar deze ben ik ook nog nooit tegen gekomen. Heel mooi!