20 oktober 2008

Beeld van de herfst


De vliegenzwam - Amanita muscaria

Om deze foto's te maken moest ik in een toch wel vrij diepe sloot afzakken. Het ging niet helemaal goed en ik gleed met één voet het water in. Kon me nog net vastpakken aan wat rietstoppels. Gelukkig ben ik op de been gebleven :-) en bleef mijn camera droog!
Mijn vriendin moest een helpende hand bieden en mij er weer uit hijsen. Ach voor een beetje foto moet je toch wat over hebben!



De mysterieuze leefwijze en de bijzondere verschijningsvormen en eigenschappen van paddenstoelen als de Vliegenzwam, hebben schrijvers en vertellers van sprookjes, volksverhalen, sagen en legenden over de "kinderen der duisternis" tot de verbeelding gesproken.
In Europa en Azië werden Vliegenzwammen oorspronkelijk geassocieerd met kabouters, met het kwaad, met demonen en met insecten - met name vliegen- die met een aura van bijgeloof omgeven waren.
De hoeden van de Vliegenzwam waren een essentieel bestanddeel van brouwsels van heksen, waardoor zij op hun heksenbezems zouden kunnen vliegen. De kerstman met zijn rood met witte kledij zou dan ook het symbool zijn van iemand, die denkt hemelwaarts te kunnen vliegen met zijn, in een door het nuttigen van Vliegenzwammen veroorzaakte roes gehallucineerde, door rendieren getrokken arreslee. Rendieren blijken overigens ook wel een Vliegenzwammetje te lusten.


Nog meer van deze 'nuttige' informatie over de Vliegenzwam is te vinden op: http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=paddenstoelen&record=Amanita+muscaria

Geen opmerkingen: