16 april 2008

Hunebed Emmen


Hunebed D45 in de Emmerdennen

Om een voor mij nieuwe lens uit te proberen ben ik tegen de avond even de Emmerdennen ingedoken. Daar ligt een groot hunebed, hunebed D45. Prima onderwerp en bijzonder genoeg zodat ik het leuk vind om er hier ook een foto van te plaatsen.

Even een stukje info over hunebedden:
Van de 54 hunebedden die men nu nog kan zien in Nederland staan er 52 in de provincie Drenthe. Hunebedden werden gebouwd om belangrijke doden in te begraven. Een hunebed is een grafmonument. De stenen werden met de platte kant naar binnen gelegd. Zo ontstond er een kamer met min of meer rechte muren. Alle hunebedden zijn tussen de 1,50 en 2,50 meter breed.
Het hunebed in de Emmerdennen ligt boven op een flinke heuvel. Denk de oorspronkelijke dekheuvel er overheen en je hebt een kleine berg. Dit heeft nog zes van de oorspronkelijke negen dekstenen. Hiervan rusten er nog drie min of meer op de draagstenen, de andere drie zijn er half afgegleden. De meest rechtse deksteen is de breedste en de platste steen die op een hunebed is te vinden. De prehistorische bouwers hebben de plaats van de draagstenen en het aantal (3) duidelijk aan de maat van deze steen aangepast.
(http://users.bart.nl/~jbmeijer/d45.htm)

Bijzonder mooie provincie is Drenthe toch :-)

1 opmerking:

Tiny zei

Hallo Yvonne.
Kwam via google op je log, was naar Bargerveen aan het zoeken, ben er gisteren geweest en wil wat informatie over een soort mos wat daar groeit en kwam op je log.

Wil je mijn complimeten geven. Wat een schitterende foto's maak je , kan ik nog wat van leren.
Kom zeker terug kijken, als je het goed vind zet ik je link op mijn log.
Groetjes Tiny uit Emmen.