29 maart 2008

Fochteloërveen


Natte voeten halen...


Natuur ontwaakt

Eindelijk een mooie dag! Ik had het zo nodig om er op uit te trekken. Dus wandelschoenen aan en de camera opgepoetst.
In het natuurgebied het Drents-Friese Wold en in Fochteloërveen was ik nog nooit geweest. De keuze voor een wandeling is gevallen op het Fochteloërveen. Het is één van de laatste restanten 'levend' hoogveen binnen Nederland. (Het Bargerveen, nabij Zwartemeer heeft ook nog 'levend' hoogveen.) De veenlaag groeit hier nog steeds aan. Voor het grootste deel bestaat het gebied uit veengronden, heide en vennen met in het noorden enkele naaldbossen.
Door de regen en sneeuw van afgelopen waren de wandelpaden behoorlijk nat. Voor de rups lag ik bijna in het water. Hij kroop op de riet/gras pollen langs het water en ik zocht steun op andere pollen. Maar onder mijn gewicht zakte de pollen langzaam maar zeker onder water. Maar uiteindelijk heb ik er alleen natte knieen aan over gehouden.
De rups luistert naar de naam Macrothylacia rubi. Hij zal uitgroeien tot een vlinder met de vast makkelijker te onthouden naam, de Veelvraat. Het is een grote diklijvige, dagactieve nachtvlinder behorende tot de familie van de spinners (Lasiocampidae). (http://www.vlindernet.nl)

Geen opmerkingen: