24 maart 2008

Oliemolen 'de Zoeker' - Zaanse Schans


Kantstenen, samen zo'n vijfduizend kilo zwaar


Aandrijving


Machtige uitvinding

Heb als klein kind veel rondgezworven over de Zaanse Schans. Het is mijn geboortestreek. Nu dus tussen de sneeuwbuien door er naar toe gewandeld. Als we op familie bezoek zijn is dat eigenlijk vaste prik. We waren nog nooit (niet dat ik mij herinner) in een molen geweest. Hoogste tijd dus.
Molen de Zoeker, oliemolen, hebben we bekeken. Wat een indrukwekkende machine is een molen! Als je binnen komt vallen direct de enorme molenstenen op die het oliehoudende zaad of noten pletten. De stenen staan op hun kant en worden daarom kantstenen genoemd. De kantstenen zijn meestal beschilderd in de kleuren blauw en wit. Dit werd gedaan als veiligheidsmaatregel om ook 's nachts te kunnen zien dat de stenen in beweging waren.
De geschiedenis van de zoeker gaat terug tot april 1676 en is gebouwd in Zaandijk. In 1968 werd de molen overgebracht naar de Zaanse Schans. De molen is toen overgedragen aan de Vereniging de Zaanse Molen. (http://www.zaansemolen.nl)
De foto's zijn genomen zonder flits met iso 1600 om de sfeer te behouden. De molen wil ik graag nog een keer bezoeken. Ik was zo onder de indruk van die machtige aandrijving dat ik lang niet alles goed hebben kunnen bekijken.

Geen opmerkingen: